Počas uplynulého desaťročia sa sieťové kamery stali nevyhnutnou súčasťou zabezpečenia dopravy. Vďaka technológiám, ktoré sa dnes dajú integrovať do palubných sieťových kamier, sa taktiež zvýšil rozsah riešení, ktoré môžu byť súčasťou bezpečnostného riešenia. Od posilnenia bezpečnosti vo vozidlách až po zvýšenie bezpečnosti pri nastupovaní a vystupovaní cestujúcich, až po zlepšenie správania vodičov. Pokrok v rámci palubných sieťových kamier znamená, že monitorovanie videa sa teraz môže účinne integrovať do verejnej dopravy, ako sa uvádza v nedávnej správe vydanej organizáciou Union Internationale des Transports Publics (UITP) týkajúcej sa trendov v oblasti video monitorovania v rámci verejnej dopravy.
Vývoj technológie palubných kamier
Jedným z kľúčových faktorov pri vývoji palubných kamier je životnosť vozidiel. Často sa používajú až 40 rokov, kým životnosť kamier je 7 až 8 rokov. Preto je dôležité, aby sa kamery mohli ľahko vymeniť. Na dosiahnutie tohto cieľa môžu výrobcovia zabezpečiť, aby nové kamery mali rovnaký dizajn a prispôsobili sa tak pôvodnému vizuálu, aj keď sa technológia vyvíja, je možné bez problémov nahradiť staršie kamery interiéroch vlakových vozňov.
Palubné kamery mali širokú škálu výziev na prekonanie pred tým, ako ich využitie mohlo byť porovnateľné s ich statickými náprotivkami a ako také priniesli niektoré špičkové technológie. V priebehu rokov sa zlepšila robustnosť a spoľahlivosť ich mechanických komponentov, ako aj ich zobrazovacie schopnosti. Boli pridané nové funkcie, ktoré bojujú proti náročným svetelným podmienkam, obmedzenému skladovaniu dát a schopnosti prenášať dáta, nehovoriac o ďalších funkciách, ktoré chcú zlepšiť užívateľskú skúsenosť.
Ako sa uvádza v správe UITP, digitalizácia dopravného priemyslu umožnila zariadeniam zostať v spojení a tým zvyšuje bezpečnosť verejnej dopravy. Zistilo sa tiež, že v porovnaní s rokom 2015 sa počet verejných dopravných sietí s analógovými kamerami značne znížil (z 25% na 18%), pretože inovácie a nové inštalácie sú čoraz digitálnejšie (IP kamerový systém). Posun smerom k digitálnym systémom video monitorovania sa stáva zrejmým u 82% dopravných podnikov, ktoré majú digitálne komponenty vo svojich systémoch.
Svetelné výzvy
Je zrejmé, že pohybujúce sa vozidlá sú v neustále sa meniacom prostredí, od jasného slnečného žiarenia až po tmavý tunel alebo zlé počasie. Dokonca aj u ľudí, keď idete z veľmi tmavého miesta na veľmi svetlé miesto, alebo naopak, našim očiam trvá dlhšie kým sa prispôsobia novým svetelným podmienkam. Kamery sú ovplyvnené rovnakým spôsobom.
Keď autobus alebo vlak vyjde z temného tunela do jasného slnečného svetla, napríklad musí byť menej oneskorené pri prispôsobovaní sa zmenám svetla, zatiaľ čo všetky forenzné detaily sú jasne viditeľné aj v tmavých častiach scény – bez nadmerného odhalenia jasných častí. Aby bolo možné konkrétne riešiť tieto náročné scény, palubné kamery musia byť navrhnuté s pokročilými technológiami spracovania obrazu, ako je WDR (Wide Dynamic Range – širokodynamický rozsah).
Existuje mnoho WDR riešení dostupných na trhu, ale ako sa dalo očakávať, niektoré sú lepšie ako ostatné, pričom lacnejšie riešenia často vytvárajú vizuálne anomálie v obraze, ktoré môžu výrazne znížiť použiteľnosť.
Ďalšou špecifickou výzvou pre dopravu je to, že prepravné spoločnosti na dlhé vzdialenosti, či už autobusy alebo vlaky, veľmi často vypínajú svetlá počas nočných ciest, aby cestujúci ľahšie spali. Zlepšujúc skúsenosti cestujúcich na palube, vytvárajú tak aj hlavnú príležitosť na to, aby sa uskutočnila kriminálna činnosť.
Aby sa tento problém vyriešil, palubné kamery musia vidieť viac, ako vidí ľudské oko, dokonca aj v tme. Moderné technológie spracovania obrazu, ktoré sú zakomponované v niektorých sieťových kamerách, umožňujú zobrazovať a detegovať zaujímavé objekty s použitím prirodzených farieb aj za veľmi slabých svetelných podmienok. Takéto forenzné detaily sú nevyhnutné pre súdne stíhanie, odradzovanie zločincov a zvýšenie celkovej bezpečnosti cestujúcich.
Zachyťte viac podrobností s menším úložným priestorom
Významnou nevýhodou starších analógových systémov je ich neschopnosť komprimovať video. Pri kombinácii s nedostatkom dostupného palubného ukladacieho priestoru to vedie k rýchlemu odstráneniu záberov, aby sa vytvoril priestor pre nové obrázky. To samozrejme obmedzuje užitočnosť kamier. Aby sa táto otázka vyriešila, výrobcovia skúmali spôsoby kompresie obrázkov, aby ušetrili cenné pamäťové médiá. Na dosiahnutie tohto cieľa bez toho, aby bola ohrozená kvalita a použiteľnosť záberov, boli zavedené nové inteligentnejšie kodeky. To umožnilo výrazné zníženie úložného priestoru bez poškodenia celkovej kvality videa.
Koncoví spotrebitelia navyše začali chápať a oceňovať ďalšie funkcie zahrnuté do sieťových kamier. Toto sa prejavilo vo forme akceptácie cestujúcich pri realizácii viacerých sieťových kamier v celej verejnej doprave. Nedávna správa tiež potvrdzuje nárast akceptácie, ktorý sa prejavuje masívnym rastom zdieľania videa, a to interne aj zvonka. V správe sa zistilo, že respondenti zdieľali videá v roku 2018 priemerne o 14% viac ako v roku 2015. Z toho vyplýva, ako cestujúci a dopravcovia začali chápať hodnotu kvalitného video dohľadu pre bezpečnejší dopravný systém.
Hodnota analýzy
Keďže výkonnosť v palubných kamerách bola vylepšená technologickým pokrokom, boli integrované s pokročilejším softvérom, ktorý predstavuje zmenu v užitočnosti kamery. Palubné sieťové kamery sa teraz môžu integrovať s aplikáciami na video analýzu, čo umožní dopravným spoločnostiam prístup k cenným údajom o počte cestujúcich a využití verejnej dopravy, optimalizácii služieb a personálnej vybavenosti.
Takýto softvér má širokú škálu aplikácií v sektore dopravy s požiadavkou na ďalšie bezpečnostné funkcie. V posledných rokoch sa dopravná polícia zaoberala opustenými batožinami a podozrivými balíčkami, ktoré zostali na verejných miestach. Kamery môžu byť vybavené softvérom, ktorý rozpozná opustenú batožinu. Výsledkom je, že polícia a iné bezpečnostné služby majú ďalšiu pomoc pri odhaľovaní podozrivých balíkov a môžu reagovať rýchlejšie.
Na podporu hodnoty video analýzy UITP odhalil, že do roku 2018 sa v celej verejnej doprave použilo všetkých 17 meraných analytických metód, ako napríklad narušenie a parametre, ktoré sa skúmali v prieskume, pričom niektoré z najpopulárnejších sa blížia k 50% medzi respondentmi: narušenie, narušenie obvodu a detekcia prístupu na železničnú trať. Novšie kamery sa rýchlejšie prispôsobujú rýchlej zmene svetla a zachytia ešte viac detailov na zlomok úložného priestoru ako staršia technológia. V kombinácii s inteligentnou analýzou nové aplikácie dokážu dokonca detegovať podozrivé batožiny alebo rozpoznať podozrivé osoby.
Bezpečnosť cestujúcich a vodičov
Bohužiaľ, z času na čas, vodiči robia chyby s niekedy zničujúcimi dôsledkami. S cieľom bojovať proti nim môžu mobilné systémy sledovania, ktoré disponujú akcelerometrom a zaznamenávaju vždy, keď sa spustí ťažké brzdenie. To by mohlo pomôcť určiť, či je brzdenie spôsobené zlou cestou alebo v dôsledku dopravných zápch na trase. Rovnako uľahčuje pri vyšetrovaní po nehode identifikáciu videa, o ktoré sa zaujíma, v rámci zaznamenanej časovej osi. Vyšetrovatelia môžu rýchlo určiť, či boli poruchy spôsobené správaním vodiča alebo okolnosťami, ktoré nie sú pod jeho kontrolou. Podobne aj palubná kamera s pripojeným zvukom by mohla začať zaznamenávať, keď sa stlačí húkačka alebo určité tlačidlo, alebo dokonca aj keď sú zistené zvýšené hlasy, čím pomôže zabezpečiť, aby boli zaznamenané videozáznamy a aj zvukové záznamy o nehode.
Bohužiaľ, podvodné poistné plnenia sú dnes rozšírené, pričom ľudia predvádzajú nehody za účelom finančného zisku. Kamery môžu byť použité na určenie skutočného vinníka za nehodu a zodpovednosť za pripisovanie pochybnosti. To pomôže ušetriť finančné prostriedky pre dopravné spoločnosti a pomôže im chrániť proti podvodným nárokom.
Ďalšou výhodou pre externe orientované kamery je užitočná pomôcka pre vodiča. Dokonca aj pre tých najskúsenejších vodičov môže byť obtiažne manévrovať a ťažšie vidieť správne pri cúvaní. Vonkajšie kamery s obrazovkami na palubných prístrojoch môžu slúžiť ako digitálne zrkadlá, ktoré pomôžu vodičovi mať oveľa lepší pohľad na to, kam ide, zvyšujú bezpečnosť a znova ušetria peniaze na údržbu a opravu vozidiel po malých nehodách. Táto technológia sa tiež používa na urýchlenie procesu navzájom pripevňovania vlakových vozňov.
Cesta pred kamerami na palube
Palubné kamery sa stali nevyhnutnými pre bezpečnosť pri preprave. Novšie a výkonnejšie kamery sa rýchlejšie prispôsobia rýchlym zmenám svetla a zachytia ešte viac detailov na zlomok úložného priestoru, než kedy bolo možné. V kombinácii s inteligentnou analýzou nové aplikácie dokážu dokonca detegovať podozrivé batožiny, rozpoznať podozrivé osoby a poskytnúť informácie o obsadení cestujúcich.
Keďže palubné kamery sa v sieti pripájajú s viacerými zariadeniami, ich využiteľnosť sa dramaticky zvýši. Budú tvoriť niektoré z kľúčových zložiek budúcich inteligentných miest, ktoré budú pracovať s technológiou strojového učenia a budú poskytovať výrazne lepšie služby. Samozrejme, všetkými týmito príležitosťami prichádza aj zodpovednosť. Kybernetická bezpečnosť sa stane čoraz dôležitejšou, pretože rozsiahle siete pripojených zariadení musia byť jednotne zabezpečené s cieľom chrániť súkromie občanov a obchodné údaje. Ako je tiež podporované zisteniami UITP, monitorovanie videa zostane základnou technológiou vo verejnej doprave a pozitívnym príkladom toho, ako celkovo prináša digitalizácia tohto sektora ovocie.
Pre viac informácií nás neváhajte kontaktovať :
obchod@canex.sk / +421 918 450 870
Použité so súhlasom spoločnosti Axis communications AB
O spoločnosti Axis Communications
Spoločnosť Axis ponúka inteligentné bezpečnostné riešenia, ktoré vedú k chytrejšiemu a lepšie chránenému svetu. Axis je najväčší svetový dodávateľ na trhu IP kamier a pôsobí ako hybná sila v tomto odvetví tým, že priebežne uvádza inovatívne sieťové produkty založené na otvorenej platforme.
S pomocou globálnej siete partnerov tak prináša svojim zákazníkom vysokú hodnotu. Axis si zakladá na dlhodobých vzťahoch so svojimi partnermi, ktorým poskytuje na existujúcich i na nových trhoch prelomové sieťové produkty, ale aj svoje znalosti.
Axis má viac ako 2.000 vlastných zamestnancov vo viac ako 40 krajinách na celom svete a spolupracuje so sieťou viac ako 75.000 partnerov v 179 krajinách. Axis je spoločnosť založená v roku 1984 so sídlom vo Švédsku. Viac informácií o spoločnosti Axis nájdete na webovej stránke www.axis.com.