Pri vnímaní hrozieb sa náš mozog spolieha na všetky naše zmysly, aby posúdil potencionálne nebezpečenstvo. Bolo to okno, ktoré sa rozbilo alebo niekto len rozbil pohár? Ten hlas kričal hnevom alebo kričal radosťou? Pridanie vizuálneho kontextu môže uľahčiť rozpoznanie rozdielu. Často však máme len krátku chvíľu na vyhodnotenie situácie.
Vo fyzickom bezpečnostnom svete monitorovacie kamery zvyšujú toto vnímanie pomocou integrovaných analytických nástrojov, ktoré napodobňujú ľudský proces inteligentného váženia senzorických údajov a záverov o tom, či je hrozba reálna.
Tieto aplikácie pracujú vo vizuálnej sfére – zachytávajú, analyzujú a prezentujú situačné povedomie o viditeľných veciach. Umožňujú kamerám merať veľkosť davu, upozorniť nás na niekoho, kto sa ponáhľa alebo identifikuje votrelcov v nepovolených oblastiach.
Na druhej strane zvuková analýza pracuje v oblasti detekcie akustických sfér a identifikuje rôzne zvuky aj vtedy, keď kamera smeruje opačným smerom. Tieto aplikácie môžu upozorniť bezpečnostný personál na špecifické zvuky, ako je verbálna agresivita, rozbité okno alebo dokonca aj výstrel.
Pochopenie audio analýzy
Softvér na detekciu zvuku vypočuje komplexnú kombináciu charakteristík od úrovne decibelov až po energiu v rôznych frekvenciách v priebehu času. Naprogramované na ignorovanie šumu v pozadí, ako sú konverzácie, hudba atď…
Tieto aplikácie spúšťajú upozornenia, keď počujú veľmi špecifický akustický vzor. To pomáha minimalizovať riziko falošných alarmov aj v náročných prostrediach, ako sú vlakové nástupištia alebo väznice.
Na rozdiel od samostatnej funkcie streamovania zvuku z videokamery, zvuková analýza nepretržite nahráva zvuk. Program pracuje iba v režime vyrovnávacej pamäte, zaznamenáva niekoľko sekúnd pred a po detekcii, aby umožnil zabezpečenie overovania zvuku a jeho uchovanie pre forenzné dôkazy.
Vkladanie zvukových analýz na okrajové zariadenia, ako sú sieťové kamery, sieťové interkomy, sieťové reproduktory, prináša niekoľko výhod.
• Spracovanie zvuku prebieha vo vnútri zariadenia, čím sa eliminuje potreba centrálneho servera.
• Video sa zaznamenáva iba pri spustení zvukovou udalosťou, čím sa znižuje spotreba šírky pásma a potreby úložiska.
• Zlepšuje dohľad v reálnom čase, pretože upozornenie okamžite nasmeruje bezpečnostnú kameru a personál na možný incident.
Zlepšenie systémov sledovania videa pomocou audio analýzy nielenže poskytuje dodatočnú úroveň ochrany priestorov, bezprostrednosť jeho upozornení umožňuje aktívnejšiu identifikáciu a reagovanie na potencionálne hrozby.
Robiť správne rozhodnutia
Vzhľadom na moderné techniky strojového učenia by potenciálny počet katalógových zvukov v analytickej knižnici mohol byť takmer nekonečný, obmedzený je len kapacitou spracovania na strane kamery. V bezpečnostnom kontexte najčastejšie zvuky zahŕňajú agresiu, autoalarmy, výstrely a rozbitie skla.
Zisťovanie agresie identifikuje verbálnu agresiu predtým, ako dôjde k eskalácii do fyzického útoku. Analytický softvér počúva zvukové vzory spojené s nátlakom, hnevom alebo strachom. Je zaujímavé, že Americká psychologická asociácia zistila, že 90 percent všetkých agresívnych incidentov predchádza hnev.
Keď rozpozná niektorý z týchto jedinečných zvukových podpisov, systém automaticky spustí alarm alebo poskytne videozáznam v reálnom čase do kontrolnej miestnosti alebo mobilného zariadenia. Vďaka včasnému varovaniu môže personál rýchlo zasiahnuť a zvládnuť tento incident predtým, ako sa útok stane fyzickým.
Detekcia autoalarmu počúva konkrétny zvuk vytvorený najbežnejšími systémami autoalarmov na trhu. Audio analýza dokáže rozpoznať zvukový vzor v obrovskom okruhu okolo kamery, čo je obzvlášť užitočné v garážach a rozsiahlych parkoviskách. Odoslaním upozornenia v reálnom čase s informáciami o polohe pomáhajú analytici rýchlejšie reagovať na incidenty a predchádzať krádežiam alebo vandalizmu.
Odhaľovanie streľby rozpoznáva zvuk streľby z rôznych strelných zbraní: pištole, brokovnice, pušky a automatické zbrane. Akonáhle softvér rozpozná zbraň, spustí okamžitú výstrahu bezpečnostného personálu, ktorý môže okamžite prehrať zvuk a na overenie použiť záznam z kamery na ďalšie posúdenie hrozby, aby mohli rýchlo a bezpečne reagovať na vzniknutú udalosť.
Rozpoznanie rozbitia skla rozpozná zvuk rozbitého skla, či je tabuľa laminovaná, jednostranná alebo dvojitá, temperovaná alebo drôtová. Po zistení, softvér pošle upozornenie na zabezpečenie a vyšetrenie incidentu. S analytickými vlastnosťami vo vnútri kamery ušetríte náklady na inštaláciu snímačov pohybu na každom okne.
Rozšírenie riešení pre sledovanie videa s týmito a inými vlastnými zvukovými analýzami povyšuje situačné povedomie na úplne novú úroveň. Vybavenie systémov s inteligentnou analýzou toho, čo sa počuje a vidí, pomáha bezpečnostnému personálu rýchlo zistiť povahu hrozby a konať vhodne.
Na objasnenie, pokiaľ ide o „odpočúvanie“, audio analytika detekuje a identifikuje iba akustické zvukové vzory, nie skutočnú reč. Toto je dôležitý rozdiel, pretože vo väčšine štátov existujú prísne predpisy na odpočúvanie prostredníctvom zariadení.
Inteligentné uši s inteligentnými očami?
V minulosti boli monitorovacie kamery iba hlúpe nahrávacie zariadenia. Vzhľadom na to, že kapacita spracovania na strane kamery sa počas rokov zvyšovala, získali kapacitu byť oveľa šikovnejší. Analýza videa dnes poskytuje kamerám inteligentné oči, ktoré pomáhajú bezpečnostným pracovníkom interpretovať to, čo kamera vidí. Keď vybavíte kamery pomocou audio analýzy, máte inteligentné uši, aby ste počuli a rozpoznali dôležitosť toho, čo ešte chýba.
Pre viac informácií nás neváhajte kontaktovať :
obchod@canex.sk / +421 918 450 870
Použité so súhlasom spoločnosti Axis communications AB
O spoločnosti Axis Communications
Spoločnosť Axis ponúka inteligentné bezpečnostné riešenia, ktoré vedú k chytrejšiemu a lepšie chránenému svetu. Axis je najväčší svetový dodávateľ na trhu IP kamier a pôsobí ako hybná sila v tomto odvetví tým, že priebežne uvádza inovatívne sieťové produkty založené na otvorenej platforme.
S pomocou globálnej siete partnerov tak prináša svojim zákazníkom vysokú hodnotu. Axis si zakladá na dlhodobých vzťahoch so svojimi partnermi, ktorým poskytuje na existujúcich i na nových trhoch prelomové sieťové produkty, ale aj svoje znalosti.
Axis má viac ako 2.000 vlastných zamestnancov vo viac ako 40 krajinách na celom svete a spolupracuje so sieťou viac ako 75.000 partnerov v 179 krajinách. Axis je spoločnosť založená v roku 1984 so sídlom vo Švédsku. Viac informácií o spoločnosti Axis nájdete na webovej stránke www.axis.com.