ZDIEĽAŤ

Analytici predpovedajú, že trh v oblasti rozpoznávania tvárí porastie medziročne o 25% a v roku 2020 bude mať tento segment hodnotu 6,18 miliárd USD.

Kamerové systémy, ktoré vedia automaticky rozpoznávať tváre, už zďaleka nie sú len výsadou špičkových bezpečnostných riešení. Podľa amerického Národného inštitútu štandardov a technológií (NIST) sa výkon technológie automatizovaného rozpoznávania tvárí zvýšil u všetkých výrobcov medzi rokmi 2010 až 2013 o výrazných 30%. Veľkú budúcnosť majú napríklad aplikácie v oblasti tzv. „Business intelligence“.

Hlavný technologický pokrok v tejto oblasti (vyššie uvedenej 30-percentnej hranice zlepšenia výkonu sa vzťahuje na rýchlosť a presnosť rozpoznávania tvárí) je spôsobený vývojom a zdokonaľovaním softvérových algoritmov. Dôležitú úlohu ale hrá tiež kvalita videokamier používaných pre snímanie obrazu.

Kľúčový aspekt pre spoľahlivosť systému automatizovaného rozpoznávania tvárí je totiž kvalita obrazu. Pre snímanie tvárí ľudí a ich ukladanie do databázy za účelom vytvárania „bieleho“ alebo „čierneho“ zoznamu sa často používajú tie isté kamery ako pre neskoršiu identifikáciu osôb, ktoré prechádzajú bezpečnostným kontrolným stanovišťom. Čím väčšia je kvalita obrazu a jednotnejší formát databázy, tým lepšie môže systém tváre rozpoznať.

Problémy s osvetlením

V prostredí s definovanými parametrami pre vysokú bezpečnosť, ako sú hraničné kontroly na letiskách, sú videokamery zvyčajne v pevne danej pozícii a okolité svetelné podmienky sú všeobecne konzistentné bez ohľadu na to, či je deň alebo noc, a možno ich ľahko upravovať. Úlohou kamery je len zaznamenať a vyhodnotiť vždy každú tvár samostatne a cestujúci sú zvyčajne požiadaní, aby sa postavili na miesto v definovanej vzdialenosti od kamery. Vzhľadom na to, že v tomto scenári možno mať jednotlivé aspekty pod kontrolou, je miera presnosti rozpoznávania vyššia.

To však neplatí pre iné aplikácie, kde nepriaznivé podmienky osvetlenia môžu zásadným spôsobom ovplyvniť kvalitu obrazu. Jednou z obzvlášť náročných aplikácií je kontrola vchodov, kedy kamera musí zachytiť tváre viac ľudí naraz, ktorí sa navyše pohybujú, ako napríklad prechádzajú dverami. Zaznamenať ostrý záber niekoľkých tvárí v pohybe nie je jediná obtiažna vec. V tomto scenári bude kvalita obrazu z veľkej miery závisieť aj na tom, ako dobre si kamera poradí s rozdielmi intenzity svetla – za slnečného dňa bude vonkajšie prostredie veľmi jasné oproti tmavému priechodu dverí.

Inovatívna technológia sieťových kamier, ktoré vedia obmedziť účinky presvetlenia a poskytujú ostrý obraz aj v ťažkých svetelných podmienkach, však otvorili úplne nové oblasti uplatnenia automatizovaného rozpoznávania tvárí. Špeciálne objektívy, technológie pre snímanie obrazu za nízkej intenzity osvetlenia a automatické vyvažovanie bielej – to všetko sú faktory, ktoré dokážu vylepšiť kvalitu obrazu. V spojení s lepšími softvérovými algoritmami a skutočnosťou, že ceny softvéru pre spracovanie obrazu v priebehu niekoľkých minulých rokov významne klesli, sa automatizované rozpoznávanie tvárí stáva stále viac vyhľadávanou voľbou pre oveľa širší okruh scenárov pre kontrolu prístupu, zabezpečenia, detekciu podvodov, forenzné vyhľadávanie, vyšetrovanie kriminálnych činov a služby zákazníkom.

Iné ako bezpečnostné aplikácie

Automatizované rozpoznávania tvárí už nie je len nástroj pre povolenie alebo odmietnutie prístupu alebo posielanie upozornení, keď sú identifikované osoby na zozname „sledovaných“. Priradenie tváre konkrétnemu zákazníkovi podľa databázy známych osôb môže napríklad umožniť predajcom, hotelom, bankám alebo kasínam rýchlo identifikovať osoby, ktoré majú nárok na služby určené pre VIP klientelu.

Podobným spôsobom sa automatizované rozpoznávanie tvárí stáva mocným nástrojom tzv. „Business intelligence“, čo je termín, ktorý možno vo všeobecnej rovine vnímať ako zvyšovanie úrovne poskytovania služieb, ale primárnou úlohou je zisťovanie a vyhodnocovanie informácií o správaní zákazníkov, a to bez nutnosti poznať ich konkrétnu identitu. V prostredí maloobchodných predajní môže zhromažďovať demografické a behaviorálne vzorce zákazníkov, kedy možno sledovať, akými spôsobmi predajňou prechádzajú ženy a muži, mladí alebo starší zákazníci, kde majú tendenciu sa zastaviť a čo zaujme ich pozornosť. U tohto uplatnenie softvér nepotrebuje poznať identitu osôb, ale dokáže s veľkou spoľahlivosťou rozpoznať, či ide o muža, ženu a staršieho alebo mladého človeka.

Možnosti sú prakticky nekonečné: softvér pre rozpoznávanie tvárí je možné integrovať s marketingovým systémom, ktorý bude automaticky zobrazovať reklamy prispôsobené aktuálnemu profilu zákazníkov. Agregované dáta zhromažďované počas dlhšieho obdobia poskytnú predajcovia oveľa lepšie porozumenie, ako usporiadanie predajného miesta ovplyvňuje predaj a rýchlosť obratu tovaru. Na ich základe predajca môže ľahko vykonať potrebné vylepšenia – nepotrebuje nič iné, než vyhodnotiť automaticky zhromažďované dáta.

Obrovská obchodná príležitosť

V dôsledku neustáleho vylepšovania technológií snímania a spracovanie obrazu, zatiaľ čo náklady na ich obstaranie a prevádzku stabilne klesajú, predpovedajú analytici trhu v oblasti rozpoznávania tvárí priemerný ročný rast 25%. Podľa spoločnosti MarketsandMarkets zaoberajúca sa prieskumom trhov bude mať v roku 2020 tento segment trhu hodnotu 6,18 miliárd USD.

Bariérou rozvoja mnohých nových aplikácií v súčasnej dobe stále zostáva prvotná investícia do softvéru a hardvéru, vrátane vysoko výkonných serverov, ktoré sú potrebné pre vykonávanie porovnávania obrazov s databázami. Pretože však stále prebieha vývoj oveľa výkonnejších chipov pre kamery a samotnej technológie kamier sú vyspelejšie ako kedykoľvek predtým, niektoré časti procesu spracovania obrazu sa budú odohrávať priamo v samotných kamerách, a nie na serveroch, a vďaka tomu budú riešenia pre rozpoznávanie tvárí cenovo dostupnejšie. Firmy navyše začínajú vnímať, akú návratnosť investícií môžu získať, keď sa rozhodnú pre implementáciu riešenia automatizovaného rozpoznávanie tvárí pri potieraní problémov, akými sú narušenie, potenciálne krádeže a vandalizmus – od maloobchodných predajní, ktoré budú môcť účinnejšie monitorovať miestnych zlodejov, až po štadióny, kde odoprú vstup známym chuligánom.

Je zrejmé, že modelov použitia rozpoznávania tvárí je celá rada. Medzi hlavné prínosy ich nasadenia patrí bezpečnosť, obchodné transakcie a lepšiu úroveň marketingu a služieb. Pokiaľ ide o bezpečnosť, rozpoznávanie tvárí je možné použiť pre kontrolu prístupu, sledovanie, kto vchádza a vychádza z určitých miest alebo budov, ale možno ich tiež využiť pre identifikáciu nežiaducich osôb. Systém pre rozpoznávanie tvárí môže byť rovnako tak užitočný pre firmy, ktoré potrebujú rýchle a spoľahlivé metódy rozpoznávania a určenie vybraných kľúčových zákazníkov alebo klientov. Vďaka tomu môžu firemné transakcie prebiehať plynulejšie a môžu tiež klientom priniesť celkovo lepší zážitok, čo sa na druhej strane premietne do lepšej obchodnej reputácie.

Pre viac informácií nás neváhajte kontaktovať :
canex@canex.sk / +421 918 450 870

BEZ KOMENTÁRA

ZANECHAŤ ODPOVEĎ